KONTRIBUSI SENI RUPA SEBAGAI DISPLIN ILMU DALAM ISLAM DENGAN AFTERLIFE MAPPING

Authors

  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia http://orcid.org/0000-0002-9722-4566
  • Eka Nur Lia Sukma Universitas Pendidikan Indonesia
  • Fikri Ilham Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Indri Asofah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Julia Relita George Universitas Pendidikan Indonesia
  • Karyana Tri Utama Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33153/brikolase.v14i1.4163

Keywords:

art contribution, disciplines, afterlife mapping

Abstract

Fine art is a branch of art that is expressed through visual or visual media that is in close contact with everyday life. However, when the development of science is increasing, there appears a significant gap between art and disciplines in Islam. Whereas art has a very large portion in religion which shows visuals of events in the world and divine signs. The research method uses a qualitative approach by collecting a simple survey of Muslim students or artists in Bandung with an age range of 18-21 years which is carried out online using Google Form. The results show that the contribution of art as a discipline in Islam with afterlife mapping requires an effort to reconstruct educational thinking in order to anticipate any changes that occur: first, what artistic contributions are produced by Muslim artists/students at this time; secondly, do not assume that art makes art performers away from Islamic principles, because this is just a stereotype; Third, make a plan with the contribution you have for the afterlife.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku

Hauskeller, D (2008). Seni-Apa Itu? Posisi Estetika dari Planton sampai danto. Yogyakarta: Penerbit PT KANISIUS

Junaedi, D. (2016). Estetika Jalinan Subjek, Objek, Dan Nilai. Yogyakarta: Penerbit ArtCiv

Artikel/Jurnal

Akromusyuhada, A. (2018). Seni dalam Perspektif Alquran dan Hadist. Jurnal Tahdzibi. 3(1). 1-6..Ernawati. (2019). Psikologis dalam Seni: Katarsis sebagai Representasi dalam Karya Seni Rupa. Jurnal Deskovi. 2(2). 105-112.

Diah, E. A. (2018). Hakikat Manusia Dan Lingkungan Dalam Perspektif Ekologi Islam. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Dunia-indah. (2009). Kebermanfaatan Manusia Dalam Kehidupan Dalam Senirupa Utk Saling Mengingatkan Dalam Kebaikan. https://m.republika.co.id/amp/44657

Falah, A. M. dkk. (2020). Makna Simbolik Patung Monumen di Taman Balai Kota Bandung. Jurnal ATRAT. 8(2). 111-130

Falah, A. M. dkk. (2020). Makna Simbolik Patung Monumen di Taman Balai Kota Bandung.

Fujiawati, F. S. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum Dan Pembelajaran Dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 1(1), 16–28.

Felix, J. (2012). Pengertian Seni Sebagai Pengantar Kuliah Sejarah Seni Rupa. Humaniora, 3 (2), 614-621

Hafsyah. (2017). Pengenalan Manusia Akan Kenal Kepada Siapa Dirinya Sendiri Sebagai Manusia. https://www.hijup.com/magazine/3-istilah-manusia-dalam-alquran/

Ismail, Maryam. (2019). Hedonisme dan Pola Hidup Islam. Jurnal Ilmiah Islamic Resources. 16(2). 193-204. Jurnal ATRAT. 8(2). 111-130.

Januarto, Adelta. (2019). Kematian adalah Kehidupan: Metafora konseptual kematian dalam Islam di Indonesia. Prosiding SEMANTIKS. 28-42

Khalid, A. S. B, dkk. (2020). Konsep dan Klasifikasi Ilmu Pengetahuan dalam Islam. Jurnal Dakwah dan kemasyarakatan. 21(2). 1-13 https://doi.org/10.19109/wardah.v21i2.7270

Quraish Shihab, Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Maudhu’i Atas Berbagai Persoalan Umat, Cet III Bandung: Mizan, 1996.

Rohmad, M. A. (2018). Seni Islam di Era Millenial. Prosiding SNP2M (Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Masyarakat) UNIM. (1). 221-226

Rizali, N. (2012). Kedudukan Seni dalam Islam. Jurnal Kajian Seni Budaya Islam, 1(1), 1–8. http://eprints.uad.ac.id/id/eprint/1485

Salman Yoga. S, “Kesenian dalam Perspektif Islam”Serambi Indonesia, 16 September 2007.

Siregar, Elina. 2017. “Hakikat Manusia (Tela’ah Istilah Manusia, Al - Qur’ an, Al-Basyar, Al- Insan, Bani-Adam Dan Al-Nas Serta Filsafat Pendidikan Islam).” Majalah Ilmu Pengetahuan Dan Pemikiran Keagamaan Tajdid, 20:44–61.

Suhardi, A. 2018. “Pengaruh Penggunaan Mind Map Terhadap Pemahaman Konsep Pendidikan Agama Islam Bagi Mahasiswa Iain Jember.” Indonesian Journal of Islamic Teaching Vol. 1 No.(1):29–44.

Susilo. 2017. “Penggunaan Model Pembelajaran Concept Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Dasar Sumber Daya Alam Mata Pelajaran Ipa Di Kelas Iv Sd Negeri 067258 Medan Medan T.A 2014/2015.” Journal of Physics and Science Learning 01(2):1–16.

Wildan, R. (2018). Seni Dalam Perspektif Islam. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 6(2), 78. https://doi.org/10.22373/jiif.v6i2.3049

Yafie Ali, Tologi Sosial Telaan Kritis Persoalan Agama dan Kemanusiaan, Yogyakarta: LKPSM, Oktober 1997.

Yahaya, M. H. (2019). Pandangan: Seni dalam Kehidupan, Kehidupan dalam Seni. Jurnal idealogi. 4(2). 31-33

Yusuf Qardhawi, Islam Bicara Seni, Penerj, Wahid Ahmadi, dkk, Cet III Solo, Era Intermedia, 2004

Asmaya, E. (2018). Hakikat Manusia Dalam Tasawuf Al-Ghazali. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi. Vol. 02 No. 1. 123-135

Yunianti, S. (2013). Peta Konsep (Mind Mapping) Dalam Pembelajaran Struktur Aljabbar. Gamatiak Vol. III No. 2

Internet

Muhammad, Maulana. (2016). Presentasi Mata Kuliah Agama Hak dan Kewajiban Manusia terhadapAllah.https://www.academia.edu/26001567/HAK_DAN_KEWAJIBAN_MANUSIA_TERHADAP_ALLAH

UII. (2020). Keutamaan Menuntut Ilmu dalam Islam. https://www.uii.ac.id/keutamaan-menuntut-ilmu-dalam-islam/

Djamas, N. Dkk. (2021). Islam Lintas Disiplin Ilmu. Modul Mata Kuliah ILDI. http://eprints.uai.ac.id/id/eprint/1720

Tabroni, G. (2020). Seni Rupa, Pengertian, Fungsi, Wujud, Unsur DS. https://serupa.id/seni-rupa-pengertian-fungsi-wujud-dsb/

Risyad, M, R. (2017). Bagai Mana Cara Membuat Peta Konsep). https://www.dictio.id/t/bagaimana-cara-membuat-peta-konsep/11520

Downloads

Published

2022-08-19