BATIK TULIS KHAS SRAGEN DENGAN SUMBER IDE MOTIF GAJAH PURBA
DOI:
https://doi.org/10.33153/ornamen.v17i2.3664Keywords:
Development, Batik Sragen, the ancient elephant of the ancient museum of SragenAbstract
ABSTRAK
Duwi Wahyu Hidayat. C0913017. 2019. Batik Tulis khas Sragen dengan Sumber Ide Gajah Purba. Tugas Akhir : Program Studi Kriya Tekstil Fakultas Seni Rupa dan Desain Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Proyek penciptaan desain motif ini dilatarbelakangi oleh peluang untuk membuat produk baru yang berfokus pada pengolahan visual (motif). Ide visual yang ditawarkan adalah potensi museum purbakala Kabupaten Sragen yaitu gajah purba yang memiliki keunikan dan karakternya sendiri.
Tujuan pengembangan desain ini adalah mengembangkan desain Batik Sragen yang berfokus pada pengolahan visual (motif) gajah pruba.
Metode yang dipakai dalam pengembangan desain batik ini adalah metode desain berbasis riset. Metode desain yang dipakai melewati tiga proses pokok yakni metode perancangan, konsep perancangan, dan visualisasi. Untuk metode perancangan melewati tahap analisis permasalahan yang ada di Kabupaten Sragen, strategi pemecahan masalah, pengumpulan data tentang kekhasan daerah Sragen, uji coba teknik dan visual, dan bagan alur perancangan. Konsep perancangan meliputi landasan pemikiran untuk perancangan desain. Visualisasi yakni tahap memvisualkan 8 desain sesuai dengan konsep rencana perancangan yang sudah ditulis dalam proses perancangan.
Hasil dari perancangan desain sebagai berikut: (1) unsur-unsur visual dari hasil gajah purba yang diolah dengan penggayaan stilasi dan dekoratif yang sederhana dengan mempertimbangkan unsur estetis agar tetap mempertahankan karakter gajah purba. (2) Pembuatan batik tulis dengan motif hasil gajah purba ini diaplikasian kedalam kain batik.
Kata Kunci : Pengembangan, Batik Sragen, gajah purba museum purbakala Sragen
ABSTRACT
Duwi Wahyu Hidayat. C0913017. 2019. Typical Batik Sragen with Ancient Elephant Ideas Source. Final Project: Textile Craft Study Program, Faculty of Arts and Design, Sebelas Maret University, Surakarta.
The motive design project is motivated by the opportunity to create new products that focus on visual processing (motifs). The visual idea offered is the potential of an ancient museum in Sragen Regency in the form of an ancient elephant which has its own uniqueness and character.
The purpose of developing this design is to develop a Sragen Batik design which focuses on the visual processing (motif) of pruba elephants.
The method used in the development of this batik design is a research-based design method. The design method used goes through three main processes, namely the design method, design concept, and visualization. The design method is through problem analysis in Sragen Regency, problem solving strategies, data collection about the uniqueness of the Sragen area, technical and visual trials, and design flow diagrams. The design concept includes the rationale for design design. Visualization is the stage of visualizing 8 designs according to the design plan concept that has been written in the design process.
The results of the design are as follows: (1) Visual elements of ancient elephants were processed in a stylized style and simple decorations by paying attention to aesthetic elements in order to maintain the character of ancient elephants. (2) Making written batik with an ancient elephant motif is applied to the batik cloth.
Keywords: Development, Batik Sragen, the ancient elephant of the ancient museum of Sragen
Downloads
References
Doellah Santoso. 2002. Batik Indonesia. Jakarta. Gramedia
Doellah Santoso. 2002. Batik Pengaruh Jaman dan Lingkungan. Surakarta : Danarhadi.
Dharsono. 2007. Budaya Nusantara : Kajian Konsep Mandala dan Konsep Triloka terhadap Pohon Hayat Pada Batik. Bandung: Rekayasa Sains.
Ginting, Rosnani. 2013. Perancangan Produk. Yogyakarta:Graha Ilmu.
Poerwanto dan Zakaria Lantang Sukimo. 2012. Inovasi Produk dan Motif Seni Batik Pesisiran Sebagai Basis Pengembangan Industri Kreatif Dan Kampung Wisata Minat Khusus. Jakarta : Universitas Al-Azhar.
Kusumawardhani Reni. 2012. Batik How To Wear. Jakarta. Gramedia.
Musman Asti, Arini Ambar. 2011. Batik: Warisan Adiluhung Nusantara.Yogyakarta: Andi Offset.
Wulandari Ari. 2011. Batik Nusantara: Makna Filosofis, Cara Pembuatan & Industri Batik. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Dharsono. 2007. Budaya Nusantara : Kajian Konsep Mandala dan Konsep Triloka terhadap Pohon Hayat Pada Batik. Bandung: Rekayasa Sains.
Rizali, Nanang. 2012. Metode Perancangan Tekstil. Surakarta:UNS Press.
Sachari, Agus (Editor). 1986. Paradigma Desain Indonesia: Pengantar dan Kritik. Jakarta: CV Rajawali.
Susanto Sewan. 1980. Seni Kerajian Batik Indonesia. Balai Penelitian Batik dan Kerajinan, Lembaga Penelitian dan Pendidikan Industri, DepartemenPerindustrian R.I.
Wulandari Ari. 2011. Batik Nusantara: Makna Filosofis, Cara Pembuatan & Industri Batik. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Skripsi dan Tesis
Affanti Tiwi B. 2009. “Keberadaan Batik Kliwonan” .Thesis. Surakarta: ISI
Puryanti, 2010.”Batik Kliwonan di Kabupaten Sragen”.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with Ornamen agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.