KARYA FOTOGRAFI “IMAJI CITYSCAPE†DENGAN TEKNIK RAYOGRAPH

anin astiti

Abstract


Abstrak

 

Karya Fotografi dengan Judul “Imaji Cityscape†Dengan Teknik Rayograph inimerupakan sebuah upaya untuk dapat memberikan wacana baru dalamfotografi khususnya yang berkaitandengan fotografi analog yang sudah lama tergeser dengan munculnya teknologi digital. Digital yang memudahkan segala proses penciptaanfotografisecaratidak langsung menghilangkansebuahesensifotografiitu sendiri. Kali ini dengan melakukan penciptaan menggunakan sebuah teknik kamar gelap, digunakan metode penciptaan yang meliputi ide, ekplorasi, eksperimentasi serta tahapan penciptaan yang meliputi pembuatan sketsa, pencetakan, dan penampilan. Dalam penciptaan dengan teknik rayograph ini, tidak digunakan kamera untuk mencipta,melainkan menggunkan enlarger untukproses pencetakan, merujuk padadefinisi fotografi itu sendiri yaitu melukis menggunakan cahaya. Dalam teknik rayograph inidiciptakan imajidengan tema cityscape atau pemandangan kota. Dengan menggunakan benda-benda yang diletakkan di atas kertas foto, hal yang terpenting adalah adanya pertimbangan bentuk-bentuk yang sesuai dengan apa yang telah digambarkan di sketsa sebelumnya. Kekhasan dari teknik rayograph adalah adanya efek bayangan yang ditimbulkandaribenda-benda yang diletakkandiatas kertas foto yang kemudiandiekspos/disinari. Dengan imaji cityscape akan diciptakan karya rayograph dengan menampilkan imaji yang imajinatif. Cityscape atau pemandangankota yang real/nyata menjadisebuah imaji yangberbeda karena dalamteknik rayograph ini akan dihasilkan kontras yang tinggi hampir tidak ditemukan detail, sehingga akan terlihat gambaran hitam dan putih yang sangat pekat dengan garis-garis tegas yang tercipta dari perekaman objek yang diletakkan dan disusun di atas kertas.

 

Kata kunci: fotografi, rayograph, cahaya, cityscape.

 

Abstract

 

Photography artwork titled “Imaji Cityscape†with Rayograph Technique was an effort in order to provide new discourse in photography, especially related to analog photography which had long displaced with the advance of digital technology. Digital technology facilitated all the process of creating photography but indirectly removed an essence of photography itself. This time by doing the creation using a darkroom technique, creation methods that were used including ideas, exploration, experimentation, as well as creation stages that included sketching, printing, and displaying. Creating artwork using rayograph technique did not use the camera to create, but used enlargers for the printing process, referring to the definition of photography itself that was to paint using light. This rayograph technique created images with cityscape theme or city scene. By using objects placed on photo paper, the most important thing was to considerate the figures that was fitted to what had been described in the previous sketch. A special feature of the rayograph technique was the effect of shadows generated from objects placed on photo paper which were then exposed. Cityscape image would help created rayograph artworks by displaying imaginative reflexion. Cityscape or real city scenery became a distinctive image because this rayograph technique would


 

 

be produced high contrast hence the detail would hardly be found, so it would appeared as very thick black and white picture with the firm lines created from recorded object placed and arranged on paper.

 

Keywords: Photography, rayograph, light, cityscape.


Full Text:

PDF

References


Clarke, Graham. (1997), The Photograph, Oxford University Press, New York.

Howarth, Sophie & McLaren, Stephen. (2010), Street Photography Now, Thames & Hudson, London.

Koetzle Michael, Hans. (2008), Photo Icons- The Story Behind the Pictures Volume 1, TASCHEN, Los Angeles.

London, Barbara & Upton, John. (1994), Photography, Harper Collins College Publishers, London.

Moore, Andrew.(2002), Inside Havana, Chronicle Books, San Fransisco.

Mulligan, Therese & Wooters, David. (2002), 1000 Photo Icons- George Eastman House, TASCHEN, Köln.

Naomi Rosenblum. (1997), A World History of Photography, Third Edition Abbeville Press, New York.

Soedjono, Soeprapto. (2007), Pot Pourri Fotografi, Penerbit Universitas Trisakti, Jakarta.

William S. Johnson. (2002), 1000 Photo Icons, George Eastman House, Taschen, Köln.

Artikel Internet

Photogram (30 Maret 2016) http://en.wikipedia.org/wiki/Photogram

Ray, Man (30 Maret 2016) http://id.wikipedia.org/wiki/Man_Ray

Rayograph (30 Maret 2016) http://www.geh.org/amico2000/htmlsrc/


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

ISSN CETAK: 2087-1759

 

Abdi Seni Indexed by: