PELATIHAN GARAP CATUR : GELIAT SANGGAR DHEMES DI MASA PANDEMI
DOI:
https://doi.org/10.33153/abdiseni.v12i1.3880Keywords:
Sanggar Dhemes Sukoharjo, pertunjukan wayang, pelatihanAbstract
Sanggar Dhemes adalah salah satu sanggar di Sukoharjo yang aktif dalam kegiatan pembinaan kesenian. Sanggar ini terus berkembang dan diminati masyarakat luas. Siswa sanggar tidak hanya berasal dari Kabupaten Sukoharjo, tetapi ada juga siswa yang berasal dari luar kota, bahkan sudah mulai berekspansi ke luar provinsi. Sanggar ini sudah memiliki seperangkat gamelan pelog, gamelan slendro, satu kotak wayang, dan tempat latihan yang cukup memadai. Masalah yang dihadapi Sanggar Dhemes adalah kurangnya tenaga pengajar karena di bidang Pedalangan hanya Ki Wiji Santosa yang menjadi pelatihnya. Ia merasa kewalahan dan tidak bisa menangani semuanya. Ki Wiji Santosa juga merasa tidak dapat mencakup semua elemen Pedalangan. Sanggar juga memiliki masalah pada jumlah koleksi wayang. Berdasarkan permasalahan sanggar, maka diadakan pelatihan oleh dosen dan mahasiswa. Metode pelatihan yang digunakan adalah ceramah, apresiasi, dan demonstrasi. Berdasarkan metode tersebut, pelatihan yang telah dilaksanakan selama 4 bulan ini berhasil membimbing siswa Sanggar Dhemes untuk dapat menguasai materi dengan baik.Sanggar Dhemes adalah salah satu sanggar di Sukoharjo yang aktif dalam kegiatan pembinaan kesenian. Sanggar ini terus berkembang dan diminati masyarakat luas. Siswa sanggar tidak hanya berasal dari Kabupaten Sukoharjo, tetapi ada juga siswa yang berasal dari luar kota, bahkan sudah mulai berekspansi ke luar provinsi. Sanggar ini sudah memiliki seperangkat gamelan pelog, gamelan slendro, satukotakwayang,dan tempat latihan yang cukup memadai.Masalah yang dihadapi Sanggar Dhemes adalah kurangnya tenaga pengajarkarena di bidang Pedalangan hanya Ki Wiji Santosa yang menjadi pelatihnya. Ia merasa kewalahan dan tidak bisa menangani semuanya. Ki Wiji Santosa juga merasa tidak dapat mencakup semua elemen Pedalangan. Sanggar juga memiliki masalah pada jumlah koleksi wayang. Berdasarkan permasalahan sanggar, maka diadakan pelatihan oleh dosen dan mahasiswa. Metode pelatihan yang digunakan adalah ceramah, apresiasi, dan demonstrasi. Berdasarkan metode tersebut, pelatihan yang telah dilaksanakan selama 4 bulan ini berhasil membimbing siswa Sanggar Dhemes untuk dapat menguasai materi dengan baik.Downloads
References
Groenendael, Clara Van., 1987. Dalang Di Balik Wayang. Jakarta: PT Temprint. Harijadi Tri Putranto, 2006. “Laporan Kegiatan Pembinaan Sanggar Pedalangan di
Wilayah Surakarta”, Jurusan Pedalangan ISI Surakarta.
Jaka Rianto, 2014. “Peningkatan Garap Pakeliran Sanggar Seni asri Laras”. Laporan Pengabdian pada Masyarakat. Surakarta: ISI.
Soetarno dan Sarwanto, 2010. Wayang Kulit dan Perkembangannya. Surakarta: ISI Press.
Suwondo, 2000. “Suharni Sabdhowati Penganut Gaya Nartasabdha”, tesis untuk memenuhi sebagian persyaratan untuk mencapai derajat S-2 Pada Program Pasca Sarjana Universitas Gajah Mada, Yogyakarta.
, 2015. “Kreativitas Garap Pakeliran di Sanggar Eling Lelakon”. Abdi Seni.
Vol. 6 No. 1. Hal: 76-89.
, 2015. “Pelatihan di Sanggar Seni Sekar Laras Guna Meningkatkan Unsur- Unsur Pokok Pakeliran”. Abdi Seni. Vol. 7 No. 2. Hal: 201-209.
Narasumber
Wiji Santosa, Ki. 41 tahun. Sukoharjo. Seniman Dalang.
Bagong Pujiono, Ki. 40 tahun. Sukoharjo. Seniman dalang dan dosen prodi Teater ISI Surakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- Their co-authors authorize them to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except as an abstract or part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Abdi Seni's Posting Your Article Policy at https://jurnal.isi-ska.ac.id/index.php/abdiseni/about/editorialPolicies#peerReviewProcess
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material already published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with Abdi Seni agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Abdi Seni uses a variety of waivers and licenses that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data:
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
- Creative Commons CC-Zero Waiver, http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
- Open Data Commons Public Domain Dedication and Licence, http://www.opendatacommons.org/licenses/pddl/1-0/
Other data publishing licenses may be allowed as exceptions (subject to approval by the editor on a case-by-case basis). They should be justified with a written statement from the author, which will be published with the article.
Open Data and Software Publishing and Sharing
The journal strives to maximize the replicability of the research published in it. Authors are thus required to share all data, code, or protocols underlying the research reported in their articles. Exceptions are permitted but must be justified in a written public statement accompanying the article.
Datasets and software should be deposited and permanently archived in inappropriate, trusted, general, or domain-specific repositories (please consult http://service.re3data.org and/or software repositories such as GitHub, GitLab, Bioinformatics.org, or equivalent). The associated persistent identifiers (e.g., DOI or others) of the dataset(s) must be included in the article's data or software resources section. Reference(s) to datasets and software should also be included in the article's reference list with DOIs (where available). Where no domain-specific data repository exists, authors should deposit their datasets in a general repository such as ZENODO, Dryad, Dataverse, or others.
Small data may also be published as data files or packages supplementary to a research article. However, the authors should prefer a deposition in data repositories in all cases.