Kreativitas Sanggar Sang Citra Budaya Surakarta dalam Pelatihan Tari Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Hartanto Hartanto Institut Seni Indonesia Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.33153/abdiseni.v13i1.4212

Keywords:

Training, Creativity, Dance, Students, Art Studio

Abstract

 This report is the result of Community Service with the theme of ‘Creativity of Sang Citra Budaya Art Studio Surakarta in Dance Training during the Covid-19 Pandemic.’ The purpose of the training is to accommodate the talents, abilities and enrichment in the field of dance for the art studio students. The targets of the activity are students and teachers at the art studio. The training activities are carried out using the dialogical method, the lecture method, the demonstration method, and the drill method. The output of this activity is to direct and make students develop creativity in learning dance. The result of the creativity in training activity is the creation of the offering dance “Sesaji Nur Citra Laksita” and Wayang Bocah “Dewa Ruci”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benny Agus Pribadi dan Dewi Padmo Putri. 2001. Ragam Media dalam Pembelajaran, PAU Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Hartanto,S.Sn., M.Sn. 2010. Laporan PKM “Pelatihan Tari Sebagai Wujud Exspresi Kreatif Siswa Siswi SMA Santo Yosef Surakarta”.Institut Seni Indonesia Surakarta.

Hartanto,S.Sn., M.Sn. 2015. Laporan PKM “Kreativitas SD Ta’mirul Islam Surakarta Dalam Pelatihan Tari”. Institut Seni Indonesia Surakarta.

Hartanto,S.Sn., M.Sn. 2016. Laporan PKM “Pelatihan Tari Tradisi Gaya Surakarta Sebagai Upaya Pengembangan Materi Ajar Di Sanggar Tari Sekar Ageng Klaten”. Institut Seni Indonesia Surakarta.

Hartanto, S.Sn., M.Sn.2017. Laporan PKM “Kreativitas Sebagai salah satu Bentuk Pembelajaran tari Di SMA N 2 Sukoharjo”. Institut Seni Indonesia Surakarta.

Mungkin Eddy Wibawa,2001. Etika dan Moral Dalam Pembelajaran, PAU Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Paulina Pannen, dkk.2001. Konstruktivisme dalam Pembelajaran, PAU Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Prasetyo Irawan, dkk. 1997. Teori Belajar, Motivasi dan Ketrampilan Mengajar, PAU Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Primadi. Proses Kreasi dan Apresiasi Belajar. Bandung : ITB. 1978.

Toeti Soekamto dan Udin Saripudin Winataputra, 1997. Teori Belajar dan Model-model Pembelajaran, PAU Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

2022-06-09

Issue

Section

Articles