Penguatan Karakter Profil Pelajar Pancasila melalui Pembelajaran Interaktif Berbasis Proyek Pembuatan Foto dan Video

Main Article Content

Citra Dewi Utami
Roudlotul Jannati Rochnadia Noorva Yudhitya
Widhi Nugroho

Abstract

Character building is one of the biggest challenges for the education system in Indonesia from time to time. The Ministry of Education launched a Merdeka Curriculum with the “Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila” (P5) or A Project of Strengthening Pancasila-Student Profile as the main activity to address the issue. However, several schools find it challenging to implement the program because they encounter obstacles and still need assistantships. This community service aims to assist schools not belonging to Sekolah Penggerak in organizing P5 through interactive learning projects that create photos and videos. Data collection was carried out using the method of observation, interviews, and literature study. The results obtained identify project implementation processes suitable for strengthening student character in the dimensions of independence, mutual cooperation, critical reasoning, and creativity. This Community Service Program is considered successful in assisting the implementation of P5 through the level of satisfaction conveyed by teachers and students as project implementers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Aditomo, A. dkk. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Badan Standar Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Arrum, A. H., & Fuada, S. (2021). Penguatan Pembelajaran Daring di SDN Jakasampurna V Kota Bekasi, Jawa Barat Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality (AR). ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 502-510.

Chaipar W, et al. 2013. Local Wisdom in the Environmental Management of a Community: Analysis of Local Knowledge in Tha Pong Village, Thailand. Journal of Sustainable Development. Vol. 6 No. 2, 17-22

Hamidah, J. (2022). Pelatihan Penyusunan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada Kepala Sekolah Dan Guru-Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjar-Kalimantan Selatan. Jurnal Cemerlang: Pengabdian pada Masyarakat, 4(2), 259-271.

Hidayah, Y., & Suyitno, S. (2021). Kajian Media Pembelajaran Berbasis Interaktif Untuk Memperkuat Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(2), 22-30.

Insani, F. D. (2019). Sejarah perkembangan kurikulum di Indonesia sejak awal kemerdekaan hingga saat ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43-64.

Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan karakter sebagai upaya wujudkan Pelajar Pancasila. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5161-5170.

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840-7849.

Nurdewanto, B., Sonalitha, E., Rusdijanto, R., & Sunarwan, A. (2018). Multimedia learning untuk sekolah dasar. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 14-18.

Pingge, H. D. (2017). Kearifan lokal dan penerapannya di sekolah. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(2).

Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613-3625.

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7111-7120.

Suprayitno, dkk. (2020). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila. Edisi 1. Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Salinan Keputusan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 1177/M/2020 Tentang Program Sekolah Penggerak. https://docplayer.info/213324683-Keputusan-menteri-pendidikan-dan-kebudayaan-republik-indonesia-nomor-1177-m-2020-tentang-program-sekolah-penggerak.html , diakses pada 16 September 2022

Salinan Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan, https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/5025/pp-no-17-tahun-2010 , diakses pada 16 September 2022

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2022). SD Negeri Ketelan No.12. Data Pokok Pendidikan. https://dapo.kemdikbud.go.id/sekolah/40165A96238F788D1DEB , diakses pada 20 September 2022