TARI SABDO PALON NOYO GENGGONG KARYA TRUBUS DI SANGGAR AMONG ROSO
DOI:
https://doi.org/10.33153/grt.v15i2.2429Abstract
Abstrak Penelitian ini untuk mengungkap Tari Sabdo Palon Noyo Genggong karya Trubus di Sanggar among Roso. Karya tari ini merupakan karya baru yang tumbuh dan berkembang di wilayah Ngargoyoso, tepatnya berada di Dusun Puton Desa Girimulyo. Penggarapan karya tari ini mengikuti alur cerita dari buku Ramalan Jayabaya Versi Sabdo Palon sebagai acuannya. Cerita dalam buku tersebut diambil intinya untuk dijadikan sajian pertunjukan yang dibagi menjadi tiga bagian yaitu: bagian awal gundah, bagian tengah beradu kekuatan, dan bagian akhir sebagai perjalanan moksa. Karya tari Sabdo Palon Noyo Genggong merupakan salah satu karya yang hingga sekarang sangat diminati masyarakat. Kata kunci: tari Sabdo Palon Noyo Genggong, Trubus, dan sanggar Among Roso Abstract The goal of this research is to investigate the Sabdo Palon Noyo Genggong Dance created by Trubus in the dance studioAmong Roso. This dance is a new work which has grown and developed in the Putonhamlet of Girimulyo village. The dance usesas a reference the story from the Sabdo Palon version of Jayabaya’s Predications. The main storyline is presented in the form of a dance performance which consists of three sections: the first section which has a mournful character; the middle section which is a contest of power; and the final section which is a moksha journey. To this day, the Sabdo Palon Noyo Genggong Dance remains a popular dance in the community. Keywords: Sabdo Palon Noyo Genggong Dance, Trubus, and Among Roso Dance Studio.Downloads
References
A. Tasman. 2008. Analisa Gerak dan Karakter. Surakarta: ISI Press.
Atik Sopandi.1992. Topeng Gong. Jakarta: Dinas Kebudayaan DKI Jakarta.
Volume 15 No. 2 Desember 2016
Doubler, Margaret N. H. 1959. Tari Sebuah Pengalaman Seni Yang
Kreatif.Terj. A.Tasman. Medison: The University of Wincosin Press.
Hawkins, Alma. 2003. Bergerak Menurut Kata Hati. Terj.I Wayan Dibia. Jakarta: MSPI.
Humardani, S. D. 1980. Kumpulan Kertas Tentang Tari.Surakarta: ASKI.
Mohammad Hari Soewarno. 1979. Ramalan Jayabaya Versi Sabdo Palon.
Jakarta : Yudha Gama Corporation.
, Sal. 1993. Ketika Cahaya Merah Memudar Sebuah Kritik Seni. Jakarta: Devori Ganan.
Soedarsono, R.M. 1978. Diklat Pengantar Pengetahuan dan Komposisi Tari.Yogyakarta: Akademi Seni Tinggi Indonesia.
Soemandiyo Hadi. 2003. Aspek-aspek Koreografi Kelompok. Yogyakarta: eLKAPHI.
Soepadi. 1978. Diktat Pengantar Pengetahuan Musik Tari. Yogyakarta: Akademi Seni Tari Indonesia.
NARASUMBER
Trubus Suwanto, S. Sn, 40 tahun, sebagai koreografer sekaligus composer
atau penata musik, Dusun Puton rt: 2, rw: 4, Desa Girimulyo, Kecamatan Ngargoyoso Kabupaten Karanganyar.
Suripto, 66 tahun, Ketua Sanggar Among Roso, Dusun Puton rt: 2, rw: 4 Desa Girimulyo, Kecamatan Ngargoyoso, Kabupeten Karanganyar.
Sutrisno, 64 tahun, pengrawit di Sanggar Among Roso, Dusun Salam rt:2, rw: 3, Desa Girimulyo, Kecamatan Ngargoyoso, Kabupaten Karanganyar.
Upik, 35 tahun pembuat topeng sekaligus penari Sabdo Palon Noyo Genggong, Dusun Puton rt: 2, rw: 4, Desa Girimulyo, Kecamatan Ngargoyoso, Kabupaten Karanganyar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
Authors who publish with GREGET agrees to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.