PENERAPAN MOTIF KATAK PADA KERIS DHAPUR BETOK PAMOR UDAN MAS
DOI:
https://doi.org/10.33153/sanggitarupa.v1i1.3937Abstract
ABSTRAKKatak (kodok) merupakan salah satu hewan yang cukup populer dalam kehidupan masyarakat Jawa. Katak (kodok) dalam habitatnya sering dijumpai pada tumbuhan teratai yang hidupnya tidak lepas dari unsur air. Bagi masyarakat agraris katak (kodok) dan tumbuhan teratai identik dengan lambang kesuburan dan kemakmuran. Oleh karena pada penciptaan karya tugas akhir ini penulis tertarik terhadap katak dan teratai untuk diterapkan menjadi hiasan tinatah pada bilah keris dhapur betok. Keris dhapur Betok merupakan prototipe awal bentuk keris dan juga bentuk penggambaran dari ikan betok atau bethik yang memiliki makna simbolik sebagai motivasi meraih cita-cita. Tujuan penciptaan karya ini adalah untuk mewujudkan keris dhapur Betok dengan hiasan tinatah motif katak dan teratai. Penciptaan tugas akhir ini menggunakan metode tiga tahap enam langkah yakni: tahap eksplorasi, tahap perancangan, dan tahap perwujudan. Proses pembuatan karya keris menggunakan teknik tempa, dengan menggunakan bahan besi, baja dan nikel. Estetika keindahan karya keris ini diulas dengan pendekatan berdasarkan konsep pemikiran dari Hadiwijoyo yakni: pamor, wesi, waja, garap, greget, guwoyo, dan wangun. Karya keris yang dibuat menghasilkan satu buah karya dengan nama Keris Dhapur Betok Kodok Karonsih yang mengandung makna sesuai dengan filosofi judul karya yang dihasilkan.Kata kunci: katak, keris, dhapur, dan estetika Abstract Frogs are one of the animals that are quite popular in the life of the Javanese people. Frogs (toads) in their habitat are often found in lotus plants whose life cannot be separated from the element of water. For agrarian societies, frogs (toads) and lotus plants are synonymous with symbols of fertility and prosperity. Therefore, in the creation of this final project, the author is interested in frogs and lotuses to be applied as inscriptions on the blade of the dapur betok kris. The dhapur Betok keris is an early prototype of the shape of a keris and also a form of depiction of betok fish or bethik which has a symbolic meaning as motivation to achieve goals. The purpose of this creation is to create a Betok dhapur keris with frog and lotus motifs. The creation of this final project uses a three-stage six-step method, namely: the exploration stage, the design stage, and the embodiment stage. The process of making kris works using forging techniques, using iron, steel and nickel. The aesthetics of the beauty of this keris is reviewed with an approach based on the concept of thought from Hadiwijoyo, namely: prestige, wesi, waja, garap, greget, guwoyo, and wangun. The keris made produces a work with the name Keris Dhapur Betok Kodok Karonsih which contains meaning in accordance with the philosophy of the title of the work produced.Keywords: frog, kris, dhapur, and aestheticsDownloads
References
Bambang Harsrinuksmo. 1995. Pamor Keris. Jakarta: CV. Agung Lestari
___________________. 2008. Ensiklopedi Keris. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama
Basuki Teguh Yuwono. 2011. Keris Indonesia. Indonesia: Citra Sains
Eric Newton. “The Meaning of Beauty”, dalam The Liang Gie. 1996. Filsafat Keindahan. Yogyakarta: Pusat Belajar Ilmu Berguna
Roly Mardinata. 2017. Keanekaragaman amfibi (ordo anura) di tipe habitat berbeda. Skripsi. Fakultas Pertanian Universitas Bandar Lampung.
Haryono Haryoguritno. 2006. Keris Jawa Antara Mistik Dan Nalar. Jakarta : PT Indonesia Kebanggaanku
I Kadek Andika Permana Yoga, 2019, Penciptaan Bilah Keris Dhapur Betok Wulung Bermotif Kalpataru
Kuntadi Wasi Darmojo, Keris Kamardikan, Ornamen Jurnal Kriya Seni, ISI Surakarta, Volume 11 No 2, Juli 2014
-----------------------------, Kuntadi Wasi Darmojo, Eksistensi Keris Jawa dalam kajian Budaya, Texture, Art & Culture, Jurnal, FSRD ISI Surakarta, Vol 2, No.1, Juli 2019.
S.P. Gustami. 2007. Butir-Butir Mutiara Estetika Timur Ide Dasar Penciptaan Seni Kriya Indonesia. Yogyakarta: PRASISTA
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Sanggitarupa agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.