“NYORA” RE-INTERPRETASI REALITAS SOSIAL PASCA PANEN DALAM SENI PERTUNJUKAN
DOI:
https://doi.org/10.33153/dewaruci.v11i2.2562Keywords:
Seni Pertunjukan, Pernyai, Realitas SosialAbstract
Tulisan ini tentang karya seni pertunjukan “Nyora” yang secara etimologi berasal dari istilah Sunda, yaitu nyora. Dalam Bahasa Indonesia nyora dapat diartikan bersuara dan berbunyi. Dalam karya ini, “Nyora” diartikan sebagai persenyawaan dari aktivitas dan interaksi musikal yang berangkat dari suara lingkungan, kesenian setempat, dan suara batiniah sebagai doa atau persembahan yang ditujukan ke Pernyai atau Dewi Sri dalam dimensi ruang dan waktu. Komposisi musik dibangun atas penelaahan yang berangkat dari dua macam realitas, yakni realitas sosial objektif dan realitas sosial subjektif. Realitas sosial objektif dapat diterjemahkan dari spirit masyarakat dengan latar belakang peladang dan pesawah ketika syukuran panen di lingkungan masyarakat Subang bagian tengah. Realitas sosial subjektif diterjemahkan melalui kesadaran terhadap suara-suara atas realitas yang tampak atau aktivitas sehingga menimbulkan persepsi untuk mencari makna atau nilai lokal di dalam masyarakat.
Kata Kunci : Seni Pertunjukan, Pernyai, Realitas Sosial
ABSTRACT
The text is about performing art of “Nyora”. Nyora etymology is if followed by Sundanese language. These are nyora. In Indonesia nyora means voice and sound. Referred by “Nyora” means compound of activity and musical interaction that comes from soundscape, local art, and inmost voice as a prayer or inscription to shown of a Pernyai or Dewi Sri in the dimensions of space and time away. Music’s composition built on review that’s comes of two kind realness, those are; objective social reality is society’s spirit with a background of cultivator or a farmer when the people’s harvest within the society on the Central Subang Region. Subtractive social reality in action or activity. As a result it gives to responses for meaning or value in the local society.
Key word : Performing Art, Pernyai, Social Reality
Downloads
References
Arehart, Kathryn H. The Nature of Hearing and Hearing Loss, Soundscape The Journal of Acoustic Ecology volume 6 number 1. Spring/Summer, 2005.
Bakker, Anton. Kosmologi dan Ekologi. Yogyakarta: Kanisius, 1995.
Capra, Fritjof. Jaring-Jaring Kehidupan. Terj. Saut Pasaribu. Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru, 2001.
-------------------, Sains Leonardo. Terj. An. Ismanto. Yogyakarta: Jalasutra, 2010.
Hargreaves, David J. dan Adrian C. North. Psikologi Sosial Musik. Terj. Djohan. Oxford University Press, 2003.
Koentjaraningrat. Kebudayaan Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta: PT Gramedia, 1974.
Merriam, Allan P. The Anthropology of Music. Northwestern: University Press, 1964.
Nakagawa, Shin. Musik dan Kosmos: Sebuah Pengantar Etnomusikologi. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2000.
Sukerta, Pande Made. Metode Penyusunan Musik. Surakarta: ISI Press Solo, 2011.
Sumardjo, Jakob. Estetika Paradoks: Edisi Revisi. Bandung: Sunan Ambu Press, 2010.
----------------------. Filsafat Seni. Bandung: Penerbit ITB, 2000.
----------------------. Simbol-Simbol Artefak Budaya Sunda: Tafsir-Tafsir Pantun Sunda, Buku Tiga. Bandung: Kelir, 2009.
Sutiyono. Fenomenologi Seni : Meneropong Fenomena Sosial dalam Kesenian. Yogyakarta: Insan Persada, 2011.
Whitehead, Alfred North, Filsafat Proses: Proses dan Realitas Dalam Kajian Kosmologi. Terj. Saut Pasaribu. Bantul: Kreasi Wacana, 2009.
DAFTAR NARASUMBER
Nama : Asep Nurbudi, S.Sn
Usia : 46 tahun
Profesi : Guru SMK Kesenian Subang
Alamat : Komplek RSS Sidodadi Blok A. No. 76 RT/RW 46/15, Kelurahan Pasirkareumbi, Kecamatan Subang, Kabupaaten Subang 41214 Jawa Barat
Nama : Sutia Erawan, A.Md
Usia : 50 tahun
Profesi : Seniman
Alamat : Jalan Otto Iskandardinata Samping klinik Dewi Sartika Subang
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License