SUBAKASTAWA DALAM PERSPEKTIF RAGAM GARAP PENYAJIANNYA
DOI:
https://doi.org/10.33153/keteg.v20i2.3553Abstract
Subakastawa dalam Perspektif Ragam Garap Penyajiannya This study intends to describe the variety of Subakastawa's musical works. The method used is descriptive-analytic using Kuntowijoyo's developmental approach and Rahayu Supanggah's approach to work. The development of Kuntowijoyo helps to see the variety and interpretation of musical works from one period to another which is identical to the usefulness of the music itself, while the working approach is used as a tool to dissect the musical situation in the intended musical. The result of this research is that there are five types of work on Subakastawa, namely; Working on the public, Subakastawa Cara Balen, Subakastawa Winangun, Subakastawa Rinengga and Subakastawa in the context of shadow puppet shows.Downloads
References
Artanto, Yohanes Kristiawan. 2017. “Bapongka, Sistem Budaya Suku Bajo Dalam Menjaga Kelestarian Sumber Daya Pesisir.” Sabda 12 (1).
Gunawan, Ardi, Sugiyanto, Danis. 2014. “Proses Kreatif Antonius Wahyudi Sutrisno Sebagai Komposer Gamelan.” Keteg 14 (1).
Hastanto, Sri. 2009. Konsep Pathet Dalam Karawitan Jawa. Surakarta: ISI Press.
Junaidi, Sugiarto, Asal. 2018. “Hubungan Wayang Dan Gending Dalam Pakeliran Wayang Kulit Purwa Gaya Surakarta.” Wayang Nusantara: Journal of Puppetry 2 (1): 19–27.
Kawuryansih, Widowati. 2015. “Garap Gerak Tari Kijang Kencana Dalam Episode Hilangnya Dewi Sinta Sendratari Ramayana Prambanan Yayasan Rara Jonggrang.” Greget 14 (1).
Kuntowijoyo. 1999. Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Yayasan
Bentang Budaya.
Martopangrawit. 1975. Pengetahuan Karawitan I Dan II. Surakarta: ASKI Surakarta.
Mloyowidodo. 1977. Gending-Gending Jawa Gaya Surakarta Jilid I, II, III. Surakarta: ASKI Surakarta.
Parmudiyanto, Ahmad, Supana, Rohmadi, Muhammad. 2018. “Karakteristik Wong Cilik Pada Wanda Wayang Kulit Tokoh Panakawan.” Humanus 17 (2).
Pradjapangrawit. 1990. Wédhapradangga, Serat Sujarah Utawi Riwayating Gamelan. Edited by Sugeng Hastanto, Sri., Nugraha. Surakarta: STSI dan The Ford Foundation.
Rustopo. 2014. Perkembangan Gending-Gending Gaya Surakarta 1950-2000-An. Surakarta: ISI Press.
Savitri, Heni. 2012. “Ragam Garap Ketawang Subakastawa.” ISI Surakarta.
Setiawan, Sigit. 2015. “Konsep Kendangan Pematut Karawitan Jawa Gaya Surakarta.” Surakarta: Tesis Program Studi Pengkajian Seni Minat Musik ISI Surakarta.
———. 2018. “Unsur Kompetisi Musikal Dalam Sajian Gending Gamelan Sekaten.” Keteg 18 (1): 14–24.
Sudiyono, Suhartinah. 1981. “Riwayat Hidup Dan Pengabdian KRMT Harya Wiryadiningrat” dalam Biografi Tokoh Karawitan. Yogyakarta: Balai Penelitian Sejarah dan Budaya Yogyakarta.
Supanggah, Rahayu. 2007. Bothekan Karawitan II: Garap. Surakarta: ISI Press.
Suraji. 2017. “Melacak Gelar Karawitan Pujangga Laras Tahun 2001-2009 (Upaya Pendokumentasian Ragam Gending).” Keteg: Jurnal Pengetahuan, Pemikiran Dan Kajian Tentang” Bunyi” 17 (2). Jurnal Pengetahuan, Pemikiran, dan Kajian Tentang “Bunyi” Volume 20 Nomor 2 192 Bulan November 2020
Trustho. 2005. Kendang Dalam Tradisi Tari Jawa. Surakarta: STSI Press.
Waridi. 2001. Martopangrawit Empu Karawitan Gaya Surakarta. Yogyakarta: Mahavhira.
———. 2008. Gagasan & Kekaryaan Tiga Empu Karawitan, Pilar Kehidupan Karawitan Jawa Gaya Surakarta 1950-1970-An, Ki Martopengrawit, Ki Tjakrawarsita, Ki Nartasabda. Surakarta: Etnoteater Publisher bekerja sama dengan BACC Kota Bandung & ISI Surakarta.